Beskyt dig selv mod digital svindel

Digital svindel kan ske for os alle, og det gør det i stigende grad. Her på siden har vi samlet en række gode råd til, hvad du bør være opmærksom på. Bliv klogere på de 6 hyppigste former for svindel og læs om hvad, der bør få dine alarmklokker til at ringe, når du handler på nettet.
Kvinde sidder i sofa med mobiltelefon og kreditkort

Pas godt på dine personlige oplysninger

De kriminelle benytter sig af forskellige metoder til at lokke personlige oplysninger ud af folk. Ofte kontakter svindleren folk uopfordret og udgiver sig for at være fra banken, MitID, politiet eller andre myndigheder eller virksomheder. Heldigvis er der 5 simple råd, du kan følge, for at beskytte dig selv og din økonomi.
HUSK!
  • Ingen vil bede om dine kortoplysninger eller koder over mail, SMS eller telefon - hverken vi, politiet eller andre myndigheder.
  • Ingen vil bede dig om at overføre penge til konti, du ikke kender.
  • Hold dine koder for dig selv - de er dine og kun dine.
  • Tænk dig om en ekstra gang, før du klikker på links i mails eller SMS’er.
  • Ring til os, hvis du er i tvivl.
Få flere gode råd
Gettyimages 1734227571

Svindeltyper

Læs om de typiske former for svindel, så du ved, hvad du skal være opmærksom på.

 







3 Danskeres Historie Om Svindel FD Kampagne

Hør danskernes egne historier om svindel

Finans Danmarks har lanceret kampagnen "Sikker bank - sammen", som skal medvirke til at forebygge svindel og give danske bankkunder gode råd til at færdes sikkert digitalt. Som en del af kampagnen kan du høre 3 danskeres historie om, hvordan de er blevet svindlet.  

Se de 3 casefilm på kampagnesitet Sikker bank 

Se flere kampagnefilm på Youtube
Kvinde på shopping med mange indkøbsposer

Når du handler på nettet

Danskernes begejstring for onlinehandel gør os til oplagte mål for kriminelle, der gerne tager imod dine penge og dine oplysninger, men som aldrig sender dig nogle varer. Når du handler på nettet, skal du som udgangspunkt derfor altid være skeptisk.

Sådan spotter du en fupbutik

Jeg er blevet svindlet - hvad gør jeg?

Er uheldet ude, og har nogen fået adgang til dine personlige oplysninger, dit kort eller din konto? Få overblik over, hvad du skal gøre.

 




Sådan svindler de IT-kriminelle

Sådan svindler de IT-kriminelle

I videoen kan du høre, hvilke tricks de IT-kriminelle bruger, og få gode råd fra kunderådgiver Claus Harritzhøj, der jævnligt taler med ulykkelige kunder og deres pårørende.

Gode værktøjer til at undgå svindel

Se også

Har du brug for hjælp?

Du er altid velkommen til at kontakte os på 38 48 48 48, hvis du har spørgsmål. Du kan også henvende dig til Di­gi­ta­li­se­rings­sty­rel­sens Hotline for Iden­ti­tet­sty­ve­ri på tlf. 33 98 00 98 eller læse mere her.