Beskyt dig selv mod digital svindel
Pas godt på dine personlige oplysninger
- Ingen vil bede om dine kortoplysninger eller koder over mail, SMS eller telefon - hverken vi, politiet eller andre myndigheder.
- Ingen vil bede dig om at overføre penge til konti, du ikke kender.
- Hold dine koder for dig selv - de er dine og kun dine.
- Tænk dig om en ekstra gang, før du klikker på links i mails eller SMS’er.
- Ring til os, hvis du er i tvivl.
Svindeltyper
Læs om de typiske former for svindel, så du ved, hvad du skal være opmærksom på.
Hør danskernes egne historier om svindel
Finans Danmarks har lanceret kampagnen "Sikker bank - sammen", som skal medvirke til at forebygge svindel og give danske bankkunder gode råd til at færdes sikkert digitalt. Som en del af kampagnen kan du høre 3 danskeres historie om, hvordan de er blevet svindlet.
Se de 3 casefilm på kampagnesitet Sikker bank
Når du handler på nettet
Danskernes begejstring for onlinehandel gør os til oplagte mål for kriminelle, der gerne tager imod dine penge og dine oplysninger, men som aldrig sender dig nogle varer. Når du handler på nettet, skal du som udgangspunkt derfor altid være skeptisk.
Jeg er blevet svindlet - hvad gør jeg?
Er uheldet ude, og har nogen fået adgang til dine personlige oplysninger, dit kort eller din konto? Få overblik over, hvad du skal gøre.
Sådan svindler de IT-kriminelle
I videoen kan du høre, hvilke tricks de IT-kriminelle bruger, og få gode råd fra kunderådgiver Claus Harritzhøj, der jævnligt taler med ulykkelige kunder og deres pårørende.
Gode værktøjer til at undgå svindel
Se også
Har du brug for hjælp?
Du er altid velkommen til at kontakte os på 38 48 48 48, hvis du har spørgsmål. Du kan også henvende dig til Digitaliseringsstyrelsens Hotline for Identitetstyveri på tlf. 33 98 00 98 eller læse mere her.